mandag den 16. marts 2015

Robertos bukser

Jeg strikker jo gerne til børnebørnene.

Kjoler til pigerne, trøjer til drengene, huer, tørklæder

og sokker til begge slags.

For et stykke tid siden kom Roberto og spurgte,

om jeg ikke nok ville strikke nogle bukser til ham !

Jeg tænkte, at det lige ville være et strikkemaskineprojekt.

Jeg skulle finde et mønster, men det er slet ikke nemt,

at finde et buksemønster til strik.

Til sidst fandt jeg hjælp I min ældgamle bog,

fra dengang mine børn var små og jeg syede alt deres tøj selv.

“Børnetøj du selv kan sy” af Elsebeth Gynther.

Dengang rigtige mænd, så sådan ud:

DSC02955

Jeg brugte målene fra snitmønsterarket, og satte dem ind I et designprogram

jeg har til strikkemaskinen, DesignaKnit, hedder det.

Når først de indledende øvelser er på plads, går det ret hurtigt på en

strikkemaskine.

DSC03250

Jeg viste Roberto garnet, som jeg havde tænkt mig at bruge.

En grøn meget blød lammeuld fra Garnudsalg.

Da han så det, spurgte han, om jeg kunne lave dem camuflagemønstrede.

Det kunne jeg nu ikke lige overskue, men jeg lavede en lomme I mønsteret,

og det var også fint, syntes han.

Da jeg nu VAR I gang med drengetøjet, kom der også en slipover på maskinen.

Den er strikket I “garn fra lageret” – det er over 30 år gammelt.

Det er noget dejligt garn 60% bomuld 0g 40% superwash uld, Cottolana fra Johs.

Der er jo en grund til, at sådan noget dejligt garn, har ligget så længe

på hylden.

Sidst jeg strikkede af det, var det denne her til Bjørn.

Dejlige farver – altså lige indtil første vask Sad smile

Den blå farve smittede af, og misfarvede hele trøjen – øv – og den var jo ikke

maskinstrikket vel.

Jeg lavede nogle strikkeprøver med garnet igen, og skyllede det op I eddikevand,

for måske på denne måde, at fiksere farverne bedre, og det virkede ret godt.

Roberto er en skjortedreng, så jeg tænkte, at sådan en slipover

lige ville være sagen til ham.

DSC03281

DET var det.

“Jeg synes altså den klær mig ret godt”, sagde han

– DET er ros der vil noget !

DSC03292

Se bare alle de fine krøller, som er kommet tilbage.

Roberto er færdig med 2 års kemokure, det er SÅ dejligt,

og han har været så tapper.

FAKTA:

Bukser str 7 år:

Mønster omsat til strik fra “Børnetøj du selv kan sy”

af Elsebeth Gynther

Garn: Lambswool fra Garnudsalg.dk

Maskinstrik: Silver Reed 840  sp 7.

Slipover str 7 år:

Mønster fra DK8

Garn: Cottolana fra Johs  50 gram/ 150 m

Maskinstrik: Silver Reed 840 sp 10

Mønster: SR 05

Teknik: Jeg har en farveskifter til strikkemaskinen, YC6, hedder den.

Jeg syntes ikke den fungerede særligt godt, men nu har jeg da fundet ud af

hvad jeg gjorde galt.

Jeg kørte simpelthen for langsomt !! – så gider den ikke

man skal være beslutsom – også her Winking smile

13 kommentarer:

  1. Tænk at en maskine kan være så fintfølende!
    Den bog har jeg også haft, jeg ved ikke hvor den er havnet... Men ret smart at omprogrammere til strik!
    Det er da en sej knægt... Godt gået. Og en god jysk kompliment til det nye tøj ;-)

    SvarSlet
  2. Ha, ha den maskine gør KUN hvad jeg sætter den til ( nogen gange tror jeg bare at jeg har sat den ril at gøre noget andet ) ;-)) Bogen, - jeg kan se, at den bliver genoptrykt, og det er også ok. Modellerne er brugbare, også i dag, det er altså ret godt klaret.
    Ja, han er sej :-)

    SvarSlet
  3. Han ser så sød og sej ud. Meget usædvanligt, at ønske sig strikkede bukser :-) Resultatet er da blevet så godt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg blev ogaå helt chokeret, da han sagde det - men selvfølgelig - kjoler til piger - bukser til drenge - den drengelogik, havde jeg slet ikke fanget.

      Slet
  4. Sikke en usædvanlig anmodning. Strikkede bukser er ikke noget man ofte hører nogen ønske sig, men de er nu fine og han har ret i, at sættet klær ham godt. Han ser glad ud og sikke nogle skønne krøller.

    SvarSlet
    Svar
    1. Næ, det gav også et helt gib i mig, da han sagde det, men egentlig meget logisk kjole til piger bukser til drenge. Ja, det er nogle skønne krøller.

      Slet
  5. Hvor er han en skøn knægt - du er heldig at have nogen der ønsker sig strikkede ting 😊

    SvarSlet
    Svar
    1. Roberto er et dejligt lille menneske. Ja, og jeg er også meget stolt over, at mit strikketøj er eftertragtet :-)

      Slet
  6. Du er altså ret god til DK8......
    Jeg må snart øve mig lidt ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Arh, der er altså meget at lære - men det er sjovt imens - øvelse gør mester - engang ;-)

      Slet
  7. Jamen altså, hvor er de fine sammen :-) Sejt tøj til en sej lille fyr!

    SvarSlet
  8. ;-)) Så sandt, så sandt Mette :-)

    SvarSlet
  9. Tænk, at han vil have strikkede bukser - det er liiige godt ikke alle drenge, der vil det - men hvor ser han sej ud i det sæt :-) Meget flot mønster og farvesammensætning i den "slipover" og meget flotte krøller - det må have været hårdt!

    SvarSlet