søndag den 10. juli 2011

Røvskubber

Jamen det hed den også, Disellaén, som der bliver sunget om.
" Det er så svært at forklare Ella,
at a kun kør´ i en to gears Disella
af ældre model"

Diesella i Kolding var Danmarks største knallertfabrik. Det var også her man først tog cylelmotorproduktionen op, og første motor blev præsenteret på købestævnet i Fredericia i 1949. Bladet "Motor" skrev: "Cykelmotoren koster 720 kr. iberegnet montering og omsætningsafgift til staten. (120 kr.) Alt i alt må man dog regne med at komme op på små 800 kr., da loven kræver dynamolygte, baglygte, forgaffelforstærker og et lille horn."

Motoren, der har rulletræk direkte på baghjulet, er på 50 cc. og er i dette tilfælde monteret på et et Wittler-stel fra Hede Nielsen i Horsens.
Selvom knallerten er uklargjort, kører den udmærket - dog ikke helt de 60 km./t., den kunne klare, da den var ny! Den gang var den derfor også forsynet med nr.plade.
Produktionen af "røvskubberne" fik kun et par år, så blev de forbudt - med kort varsel endda!






Der har været bagagerumsmarked i Hobro i dag, og jeg blev lige nødt til at se, om Ballerup Mastermixeren stadig var til salg.
Det var den ikke, men så stod vi lidt og beundrede Disella, som ikke var til salg.

Meget charmerende - og vakkelvorn - og dengang var det uden styrthjælm!!





3 kommentarer:

  1. Hvor er den flot!
    Det må være herfra kaselli-udtrykket "cykel med hjælpemotor" stammer.

    SvarSlet
  2. Den var så flot, vi stod og blev helt nostalgiske. Ja, det er da "cykel med hjælpemotor".

    SvarSlet
  3. ӏ аm truly grateful to the hоlder of thiѕ site who
    has shared this imρгеssive piеcе of
    wrіting аt at this time.

    Alsо visit my web pаge ... Rhinoplasty Surgery

    SvarSlet