mandag den 19. december 2011

MISTELTEN

Det er nu, at misteltenens bær er modne.

De sidder på grenene og er lige klar til at blive spist af en sulten fugl.
Bærrene består af en klistret masse, som omslutter kærnerne.
Når en fugl spiser bærrene sætter klisteret sig fast på næbbet, for at få det af, gnider fuglen næbbet på en gren

 -  hvis der er en kærne, sætter den sig fast på grenen

 - hvis det er det rigtige sted på grenen.























Det må gerne være på et "led" eller i en grenkløft.
På det midterste billede her, kan man se tre skud.
det varer et par år, før man kan se de små spirer.






















Når først misteltenen har fået fat, så gror den på livet løs.

Det er jo en snylter!

Min mistelten gror på et paradisæbletræ, som får ekstra god pleje,
gødning  og vand over sommeren.

































Hvis "såningen" skal lykkes, skal det gøres hurtigst muligt efter bærret er høstet.
Fuglen gør det jo også  lige med det samme!!

Har du lyst til en mistelten i haven?

4 kommentarer:

  1. Jeg vil rigtig gerne have mistelten i min have, derfor legede mine fingre forleden dag fuglenæb - jeg er spændt på at se hvordan "kernen" på stammen kommer til at udvikle sig i det kommende år, jeg er spænde.
    Tusind tak for dine dejlige kommentarer hos mig, jeg har først nu fundet ud af hvordan jeg også deltager :)

    SvarSlet
  2. Jeg håber det lykkes for dig Bente, ellers må du have nogle flere.
    Ja, man finder drypvis ud af, hvordan det hele fungerer herinde.

    SvarSlet
  3. Jeg har forsøgt mig med at "plante" mistelten en gang, men det lykkedes ikke, så jeg vil da gerne have en mistelten, hvis det kan lade sig gøre.
    Kirsten

    SvarSlet
  4. Jeg vil tage nogen frø med ud til dig Kirsten.

    SvarSlet