fredag den 24. februar 2012

Isdronninger


Laura og Telma og Maja, har sat mærker i mine strikkebøger ud for de modeller som de ønsker sig.
Specielt Maja gør meget ud af at holde mig ajour med, hvad hun gerne vil have. Hver gang hun er her, bliver bøgerne kigget igennem og enkelte mærker flyttet, fjernet eller tilføjet.






















Denne kjole, eller tunika er det vist, ønsker de sig alle tre. “Isdronningen” fra Annette Daninelsens bog “Det er ganske vist”.
Laura er det hvide mærke, Telma det blå og Majas er pink (hun føler sig vildt heldig, fordi hun fik den farve).
Jeg strikkede modellen til Laura for et par år siden, men den kan hun ikke passe mere.
Nu har jeg været ved at eksperimentere med strikkemaskinen.
Jeg er bedst til det dér “learning by doing”
Der bliver lavet nogle fejl undervejs, også nogen, som kunne være undgået, hvis jeg havde tålmodighed til at sætte mig ned og regne og tælle mere end jeg gør.
Jeg kiggede på opskriften og tænkte, at den da nogenlunde nemt måtte kunne omsættes til maskinstrik !
– jeg er også periodevis optimist!
Det lykkedes mig faktisk at få strikket en tunika til Laura næsten helt på maskinen.






















Det går jo hurtigt på sådan én, men der er altså også noget “håndarbejde”, og det går ikke hurtigt – snoningerne f.eks og indtagningerne, som sker i ribben

- meeen det går nu alligevel væsentligt hurtigere end når det bliver strikket i hånden.





























Her er Laura i sin “Isdronning”
Jeg fandt ud af, at jeg skulle øve mig på at lave halsudskæring, og ved gennemgang af diverse mapper, fandt jeg en udmærket anvisning på hvordan sådan én laves.
NÆSTE “ISDRONNING”.
Det gik noget nemmere
-og hurtigere.






















Jeg synes halsen er blevet fin, her behøver jeg ikke sy et smykke på, for at skjule en skavank!
Jeg kan godt lide at lave den sidste finish i hånden. Så i alle kanter, ærmer, hals og nederste kant har jeg samlet masker op, og strikket ret på pind 2.




























Nu er jeg bare spændt på, om Maja kan passe den.
Den næste vil jeg lave lidt længere, så den bliver mere kjoleagtig.
Jeg ved godt, at nogen synes det er snyd med  en strikkemaskine.
Det er jeg nu ligeglad med.
Foreløbig føles det ikke snydagtigt for mig.
Det er en udfordring at finde ud af, hvordan sådan en maskine fungerer, men jeg kan godt mærke at det lysner efterhånden som jeg får famlet mig frem.
Jeg synes det er sjovt, og jeg vil helst lave noget, hvor jeg kombinerer hånd og maskin-strik.
FAKTA:
Mønster: “Isdronningen” af Annette Danielsen.
Garn:Højlands Lammeuld fra Garnudsalg.dk
Strikket på maskine “Silver Reed” på sp 7/5.
Jeg har stort set fulgt opskriften fra bogen.

7 kommentarer:

  1. Hvor er det fine tunikaer! Jeg synes bestemt ikke, at det er "snyd" med en strikkemaskine. Jeg ville da gerne have én. Jeg har set, hvor hurtigt, man kan strikke et par sokker, og hvor fine de bliver. Jeg tror bare ikke jeg kan finde ud af at strikke på sådan én:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Irene!
      Jeg er nu ret sikker på, at du kan finde ud af det når jeg ser hvad du har fremstillet gennem årene.

      Slet
  2. Nøj, hvor er de flotte!
    Og nr 2, hvor du har fundet fidusen til en flot hals, er da helt eminent - og garnet, farven er også smuk.
    Jeg ved godt, at der er nogen, de rmener, at maskinstrik er snyd, men det er jeg slet ikke enig i. Maskinstrik kræver en masse viden og komplicerede teknikker. Der er ingen form for snyd - blot en anden form for teknik. Ja, måske er noget af det lidt hurtigere, men har du talt timerne, hvor du brød din hjerne, samlede et arbejde op, som - vupti - havnede på gulvet, hvor du måtte prøve dig frem, hvor garnet knækkede midt i det hele, hvor........og.........og...
    De, der siger, at maskinstrik er snyd, har aldrig selv prøvet det.
    Jeg er vild af misundelse over din evne til at sætte dig ned og knokle afsted med det. Jeg selv er jo gået i stå.......

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, jeg har ikke talt timerne, men de har været mange, det har du helt ret i Ann. Jeg nyder at mærke, at det begynder at fungere for mig, og at det føles mindre og mindre svært. Det er en sjov opfindelse sådan en strikkemaskine.

      Slet
  3. Hvor er de flotte :-) Kan godt forstå at pigerne gerne vil have denne model, de bliver jo til små dronninger i dem ;-)
    Jeg ville nu gerne have en strikkemaskine engang :-)
    Majbritt

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak! - det er en rigtig sød model, synes jeg også.
      Jamen så kan det være vi kan udveksle erfaringer engang:-)

      Slet
  4. De er vel nok blevet flotte. Fint arbejde

    SvarSlet