tirsdag den 7. februar 2012

Paula er en poncho!


- og nu blev jeg færdig med nummer to.
Den første strikkede jeg i Alpacagarn fra Isager – 2 tråde.
I opskriften er der angivet tre tråde, men jeg ville gerne have en tyndere og let og blød udgave af ponchoen, så derfor 2 tråde Alpaca og ingen Højlandsgarn.































Gad vide, hvorfor jeg ikke fik arrangeret kraven lidt pænere?
Ponchoen er blevet lige som den skulle være.
For et par år siden, købte jeg noget garn af vores gode venner.
De havde engang en mohairgedefarm, og ligesom jeg fik spundet mine pelsfårs uld, så fik de også spundet deres geders.
Gederne er væk for længe siden, men der var stadig noget garn tilbage, og jeg fik overbevist Ole om, at det skulle jeg da købe.
Nu har jeg gået og kigget på det i et par år, og da jeg havde strikket den tynde, lette og bløde Paula-poncho, kom jeg til at tænke på mohairgarnet.
Der er små portioner af forskellige farver, men jeg fandt 300 gram mørkeblå, som jeg mente kunne bruges til formålet.


































Der er altså ikke nister i garnet – det er bare snevejr!
Der var lige lidt mere blåt garn tilbage, nok til et “pandebånd”
-troede jeg.

























Der var nok til de to strimler, men så var der noget hvidt, som også kunne bruges.
Jeg har slået 45 masker op med 2 tråde mohair, strikket ca. 10 pinde og så delt op og strikket  tre strimler. Jeg ved ikke, hvor lange strimlerne er, jeg flettede og målte undervejs, men da jeg syntes længden var passende, lavede jeg en blød fletning, samlede maskerne igen og strikkede 10 pinde.
Til sidst strikkede jeg de to dele sammen – ta-daaa – et pandebånd!
Ponchoen er blevet dejlig varm og meget lækker.
I modsætning til den mohair jeg brugte til Stinas Poncho, så er dette her ikke børstet.
Det gør det noget mere behageligt at strikke med, og det fælder heller ikke.
Der er et link til noget tilsvarende garn her.
FAKTA:
Opskrift: “Paula” fra bogen “Mere Feminin Strik” af Lene Holme Samsøe.
Garn: 2 tråde mohair jvnf. ovenstående.
Jeg brugte 285 gram til ponchoen.
Er jeg tilfreds? Ja, det er jeg, og det er modtageren også.
Ponchoen kan bruges over frakken udendørs, og inde er den fremragende, at sidde og putte sig i , særligt i disse kolde dage.
Selvom denne mohair er meget blød, anbefaler jeg altid, at man tager en trøje på under – lidt stik er der altså
- hvis man er lidt følsom !
– og hvem er ikke det?

9 kommentarer:

  1. Fine ponchoer du har strikket.
    Det er en god model.

    Yt

    SvarSlet
  2. Det er en rigtig god model Yt. Jeg så den første gang ovre hos "Kludemutter", og har siden set den mange andre steder også.

    SvarSlet
  3. De er skønne, og sikket fint pandebånd også.
    Faktisk har jeg holdt mig så langt væk fra mohair, at jeg ikke anede, at man kan få det ubørstet. Tak for linket.
    Du skriver, at du brugte 2 tråde Isager Alpaca til den første. Var det alpaca 1?
    Er Kludemutter og Yt i øvrigt ikke een og samme?

    SvarSlet
    Svar
    1. Den Alpaca jeg brugte, har jeg haft liggende meget længe, der står ikke noget nummer på og der er heller ingen banderole. Jeg tror den svarer til en 1ér.
      Jo da, det er en og samme persom :-))

      Slet
  4. Lækre ponchoer, og smart måde at lave et pandebånd, den idé kunne jeg godt finde på at "tyvstjæle" :-D

    SvarSlet
  5. Værs´go og stjæl!! Jeg vil være stolt over at være til inspiration.

    SvarSlet
  6. Dejlige ponchoer og pandebåndet er superflot. Hvor er det en god ide, du har fået, den må efterprøves.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg er også selv helt forbløffet:-))

      Slet
  7. Ja og tænk så bare at få det forærende - det var bare så dejligt.
    Kirsten

    SvarSlet